6/13/2011

WU LYF - Go Tell Fire To The Mountain

I mars skrev jag om det mytomspunna bandet WU LYF och om vilken iver jag kände inför deras musik och kommande debutsläpp. Hypen spred sig som en löpeld och snart ville alla ha mer från detta mystiska band. Nu faller ridån ner och bakom de dolda budskapen och de diffusa videorna hittar vi fyra killar som tillsammans utgör ett medelklassigt rockband med en skarp manager i ryggen. För nog har deras tillvägagångssätt gått hem? Nog gapade vi alla efter mer i takt med att spänningen steg, visst gjorde det mytomspunna att vi bara ville ha mer?
Själv har jag slängt mig över varje ny singel som getts ut, varje dag provat om de släppts på Spotify och räknat dagarna till Go Tell Fire To The Mountain skulle släppas. Och så kom äntligen denna dag - Likt fattighjonen som slänger sig över julbordet i Emil i Lönneberga slängde jag mig över plattan och likt första gången jag lyssnade på dem sprider sig ett obeskrivligt pirr i magen. Jag är bara så svag för deras raspiga och hjärtskärande skriksång, så svag för trummorna, gitarrslingorna och orgeln. Egentligen borde jag kanske känna mig lurad - att jag blev som alla andra och föll pladask för denna, tillsynes välplanerade, PR-kupp och antagligen hade jag känt så om det inte var för att deras musik var så jäkla bra. Producerad i en gammal kyrka i Ancoats, Manchester överräcker ”Jeau” (Joe Manning), ”Lung” (Tom McClung), ”Elle Jaie” (Ellery Roberts) och ”Evanse” (Evans Kati) årets kanske bästa debutplatta. I genomarbetade låtar som snyggt överlappar varandra är sedan förälskelsen total och de spirituella ropen och de alltid lika oförstårliga texterna lockar mig på ett sätt som ord har svårt att beskriva. Jag inser snart att min, snudd på besatthet, är just deras magiska touch och deras sätt att värva mig till World United Lucifer Youth Foundation. När det tionde och sista spåret inleds önskar jag att det aldrig ska ta slut och därför blir repeat en självklar utväg. Och hade man sedan tidigare några som helst tvivel på att besöka årets Way Out West gör nu WU LYF valet enkelt. Jag ser det härmed som mitt enda mission att ta mig dit, herregud, detta måste upplevas live!


Inga kommentarer: