6/15/2011

En halvsunkig Mia, en tvättstuga och en dröm.

Är det något jag älskar så är det artister som tänker outside the box. Det oväntade är oftast oslipat och det oslipade är oftast synonymt med det nyskapande och det magiska. Faktum är att jag kan sitta i timmar och lyssna på live sessions inspelade i parker, kyrkor och lagerlokaler - alla skavanker hörs, intimiteten är påtaglig, akustiken to die for och känslan obeskrivlig.
Jag medger att jag i smyg fantiserar om att bara råka passera en plats där det pågår en inspelning eller spontan konsert, fantiserar om att jag ska få uppleva det i verkligheten. Det är nu Real Fur kommer in i bilden.
Londonbaserade bandet som kommit på den briljanta idén att promota sin musik genom spelningar i tvättstugor, eller Safari Funk Laundrette Parties, om man ska vara korrekt. Ja, jag vet, det låter knasigt men medge att det trots allt väcker en omedelbar nyfikenhet och törst som du bara måste få uppleva?
Jag snuddade ju vid hela PR-grejen i föregående inlägg och detta är i min bok ännu ett ypperligt sätt att skilja sig från mängden. Sedan råkar det dessutom vara så att bandet i sig är riktigt duktiga. Ta exempelvis deras populära singel Animal. En låt som följs av en skön djungeltrumma och riktigt dansvänliga sommartoner. Musik som kvalificerar sig som en udda genre, en genre de själva valt att kalla Tropical indie-pop. Och ju mer jag smakar på den genrebenämningen, desto mer inser jag att den faktiskt beskriver exakt det som strömmar ur mina högtalare.
Med ett färdigskrivet material i sina händer väntar de nu bara på att bli signade, men tills dess släpper de sin musik på det egna bolaget, Safari Funk Records, och fortsätter att göra Londons tvättstugor eftertraktade. Detta får osökt min fantasi att skena iväg...Föreställ er följande; En halvsunkig Mia går i sina hej-jag-tvättar-alla-kläder-utom-dessa-skabbiga ner i den kvarglömda tvättstugan från 70-talet och så står de bara där, Real Fur i min tvättstuga! Så snopen men glad jag skulle bli. Och DÄR hann verkligheten ikapp mig! Men fuck d, man får väl drömma right? Plötsligt infinner sig hoppet inom mig och jag inser att varje besök i den svartmögel-fyllda tvättstugan numer kommer betyda spänning, för tänk, tänk OM...

Animal by Real Fur

Safari Funk 4 from Real Fur on Vimeo.

Inga kommentarer: