8/29/2011

From what we know we only have one chance in this life to make it worth something.

Jag vet inte vem han är, jag känner honom knappt men ändå når han mig som ingen annan kan just nu. Det känns märkligt att vi kommer varandra så nära för jag har antagligen hört allt förut men nu känns innebörden av hans ord mer betydelsefulla än någonsin. Hans blick borrar sig igenom bilden på albumet och jag är nu fast övertygad om att den tittar på mig – Allt handlar om oss nu. Jag sitter på första parkett och minut för minut tillåts jag att ta del av hans historia, historien som format honom och som berättar vem T.Shirt är.

Så fort jag trycker play på I Should Just Chill möts vi i en mörk gränd på New Yorks gator. Han har ett fast handslag och basen i hans röst ger ett respektingivande intryck. Längs de nio spåren visar han mig sedan platser, människor och berättar om händelser som betytt mycket för honom. Det hörs på långa vägar vilken stad som beaten fått växa fram ur och med hans träffsäkra rader blir hans historier lätt översatta till mina egna. Den inledande och tillika hyllningslåten Ode To Raekwon sätter ribban högt och får sedan sällskap av en rad sköna låtar som i min bok heter I Should Just Chill (Freestyle) och kanske i särklass 20 Minute Blowjobs. Nej, låt inte låttiteln skrämma dig, känn in den, känn hur väl den beskriver den där överväldigande känslan av allt man borde och ska, allt man ska hinna göra och uppleva. From what we know we only have one chance in this life to make it worth something. Tankar som dessa kan nog de flesta relatera till och jag vill lova att mitt nyligen 24-åriga jag invaderats av alla du borde, du måste och du ska. Det finns så mycket jag ska hinna med, mycket jag ska uppleva och genomföra – så mycket att jag ibland glömmer att uppleva det som är här och nu. Från den sista sommarbrisen som sköljer genom mitt hår till den varma blicken från en främling.
När de nio spåren lider mot sitt slut har jag och repeat-knappen redan blivit bästis och bundis flera gånger om. För vissa rader bara måste höras om och om igen, vissa beats bara måste få skaka mina väggar och uppröra mina grannar. Ja, det blir på ett vis livsavgörande och att falla för honom blir således naturligt. Du faller för hans blick, hans livsbejaknade texter men kanske faller du framförallt för den höga kvalité hans musik står för. Det är då det blir så självklart, det är då det slår dig- att T.Shirt inte är en av alla dem som faller mellan stolarna utan att han är synonym med någon du borde hålla ögonen på från och med nu.

Häromdagen släppte T.Shirt en video till Ode To Raekwon och de insiktsfulla raderna och det där oklanderliga och snudd på klassiska beatet som redan innan gjorde det omöjligt att sitta still porträtteras till perfektion och ger låten en ny dimension som säkerligen gläder Raekwon himself.



Inga kommentarer: