8/15/2011

Jantelagen är död och begraven.
I got big dreams, ironically I never sleep because of it.

Du föraktar den, förnekar dess existens men stundom gör den sig ändå påmind och skiner igenom i ditt tankesätt. Det missgynnsamma och negativa tar vid och någonstans mitt i bland det undrar du varför du egentligen bryr dig så mycket? Jag talar förstås om Jantelagen. Denna vedervärdiga, oskrivna lag, som med sina ord om att man inte får sticka ut och tro att man är bättre än någon annan färgat ett helt land och dess tankesätt. Personligen hatar jag den makt detta tänk tycks ha över mig och blir därför lycklig var gång jag möts av någon med in-your-face-attityd. Att stifta bekantskap med den unga MC'n Kardi känns således väldigt bra och hans minst sagt osvenska tankesätt pissar på allt som stavas jante. Här möter du istället en hungrig och talangfull 18-åring vars självförstroende det inte är råder något fel på - en ung man som är fast övertygad om att han är den bästa i gamet. Detta oövervinneliga tankesätt bäddar han sedan i rhymes inspirerade av Jay Z, Nas och Biggie vilka känns sjukt befriande och i takt med varje tungt beat han levererar tar han mig längre och längre ifrån jantelagens järngrepp.
På hans senaste platta The Valedictorian hör du historier och skildringar från hans uppväxt i Bronx, NY till hans syn på de privatskolor han gått på. Faktum är att det bland annat var Asher Roth-parodin I Hate Prep School som gav honom ett mer välkänt namn och som sedermera lett till turnéer med bland andra artister som Chiddy Bang och XV. Med material som kallats ett av det bästa från en undergroundartist under 2011 tar han sedan sin skryt-rap, eller braggadicio-rap som han själv kallar det, och sätter en rad kända hip hop-artister och kulturen som tycks omge dem på plats. Lyssna bara in den nya singeln Joke! så förstår ni nog vad jag menar och får antagligen er ett gott skratt på köpet. Missa inte heller min personliga favorit Busy.
Ur hans otroliga målmedvetenhet föds det ena knivskarpa rimmet efter det andra och trots att janten i dig kanske skriker nej (!) måste du krypa till korset och erkänna att de 12 spåren talar sitt tydliga språk - Att en aura framträder där bland attityden, drömmarna och drivet, en aura som skiner lite mer än alla andras, en aura som är lite bättre än de flestas - en aura som får dig att förstå att han är här för att stanna och att Jantelagen nu är död och begraven.



Inga kommentarer: