5/16/2011

Jag vill inte förlora er.

Den senaste tiden har det känts som om mycket handlat om Kanada, som om landet ständigt velat göra sig påmint. Människor på besök, platser man borde se och kanske framförallt dess musikscen som jag kilat stadigt med det senaste halvåret. Det känns ibland lustigt hur var och varannan artist som faller mig i smaken tycks vara uppväxt i detta säregna land och tremannabandet Austra är inget undantag – den udda konstellationen musiker där Katie Stelamanis står som frontfigur.
Sedan en tid tillbaka har du haft tillgång till EP:n, Beat The Pulse, på bland annat Spotify men nu släpper dem äntligen sin debutplatta Feel It Break.

Med omedelbara Niki and the Dove och Fever Ray-associationer möts man av Katies känsloladdade texter som bäddas in i trummisen Maya Postep och bassisten Dorian Wolfs råa sound. Med hjälp av polaren Damian Taylor vid mixerbordet kryper sedan en mörk synth-electro fram. Deras musik är lika mystisk som bandnamnet antyder och frontfigurens lettiska ursprung genljuder i såväl musik som uttal, men det bästa av allt måste nog ändå vara hennes klassiskt skolade röst som stundom når operaliknande toner och som ger mig rysningar varje gång. På mitt favoritspår, den melankoliska Lose It, blir hennes ord till mina och varje ton letar sig närmre och närmre mitt hjärta. Jag påminns om de människor, saker och känslor jag inte vill förlora, jag påminns om att fortsätta sträva framåt och inte sluta drömma.
Så, kanske lockar beskrivningen av deras musik dig eller kanske blir du nyfiken på vad som får mig att känna som jag gör. Hur det än må vara så rekommenderar jag i alla fall dig att lyssna på dem - och får du sedan mersmak och vill uppleva dem live har lyckligtvis fagra Arvikafestivalen bokat in dem i sommar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

du är ju grym! tack för alla tipsen!

Mia Andersson sa...

Stort tack du anonyma läsare :)