6/17/2011

Jag sa; Ha ett underbart liv! vände på klacken och tittade aldrig mer tillbaka.

Jag ser kanske inte mig själv som den mest tjejiga av tjejer. Jag tvekar sällan, rubbar inte på den jag är och har en hårdhet som mer ofta går hem hos killar. Kanske är det så att jag aldrig riktigt kunnat identifiera mig med den där osäkerheten som tyvärr omger många tjejer, att de beter sig på ett sätt de tror att tjejer måste, nickar och ler, rädd för att inse att man inte kan vara vän med alla människor. Men jag har trots allt haft mina moments, ja, jag liksom alla med kärleksbekymmer kan snabbt förlora allt som heter självförtroende och har i mina dar tillåtit ett och annat scumbag att trampa på mig.
Nu, såhär i efterhand, undrar jag varför. Varför ger man någon annan makten att rubba sin sinnesstämning så till den grad att man plötsligt tar på sig skulden för allt som gick fel? Detta påminns jag om när jag lyssnar på Hanna Baummanns hjärtliga rader i låten I Picked A Fight. En medryckande pianodänga som handlar om att ställa någon mot väggen, att säga allt det där man egentligen inte vågar säga till någon man tycker om. Minnen gör sig påminda och jag minns särskilt en gång då jag faktiskt själv picked a fight. Jag var trött på alla spel, trött på hur han fick mig att må och bestämde mig för att sluta leka på hans premisser. Jag sa; Tack för mig, ha ett underbart liv! (Läs: Ja, ordagrant), vände på klacken och tittade aldrig tillbaka. Jag vet att det beslutet tidvis gjorde ont men när jag nu ser tillbaka på det blir jag bara så jäkla stolt, stolt över mig själv som gjorde det. Kan rekommenderas.
Den 25-åriga singer/songwritern Hanna Baummann sjunger, i sällskap av sin trogne vän pioanot, i en ljuv stämma, som bitvis påminner om Linnea Jönssons i Those Dancing Days, om precis de saker som vi alla varit med om och kan relatera till. Jag vill således tro att hennes sound faller många i smaken och att det nog endast är en tidsfråga innan hennes lekfulla och popiga pianoslingor med personliga och upplyftande texter blir låtar som spelas frekvent i radio. I skrivande stund håller hon på att spela in nytt material och inleder i höst en rad spelningar, främst i hennes hemstad Stockholm. Kan också rekommenderas.

I Picked A Fight by hanna_baummann

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant som det var sagt! Hon är fantastisk!!

Jessica (ord och inga visor) sa...

Håller med, Hanna är grym! Snart hajar nog P3 det också.