6/13/2011

Keep your eye on the price, trots de stekheta dagarna.

Jag hållit ögonen på Ground Up ett tag nu. Föll kanske först för producenten, Bij Lincs, alltid lika originella och lekfulla beats men självklart även för de två rapparna, Azar och Malakai, som levererar de träffsäkra raderna.

Ground Up är en hip hip-trio från Philadelphia som trots sin korta tid i gamet (Läs: Start år 2008) lyckats producera hela sju mixtapes/album där Up Late just nu är aktuell.
Deras kreativa musik, trogna fans från hemmaplan samt deras frekventa livespelningar på klubbar och skolor har gjort att deras musik spridits snabbt och numer öppnar de för mer kända akter som Chiddy Bang, The Nappy Roots och Rick Ross.
I senaste singeln, Wonderful Day, ser vi ett gästspel i form av skönt raspiga rapparen Freeway. Killen som många känner igen på grund av hans tidigare kollaborationer med Jay-Z och Beanie Sigel men kanske mest för hans karikaristiska skägg.
Själv älskar jag hur de i låten omvandlar den annars så mörka och svettiga hustlin-historien till en ljus och härligt avslappnad låt där den tunga basen drar med ditt huvud. Det tar inte lång tid innan jag inser att Wondeful Day kommer att bli en favorit och med de sommarkänslor den osar inser jag även att den kommer att vara synonym med sommaren 2011. Den kommer dessutom att fungera som en motivation, en pepp till att fortsätta kämpa de dagar då det känns hårt, då alla andra tycks vara lediga och man själv sliter så svetten rinner. Denna känsla lär jag inte vara ensam om så om du, liksom jag, behöver något extra för att keep your eye on the price så låt då Wonderful Day omfamna dig.


Inga kommentarer: