4/06/2011

Run for cover, swim for shore.

Att respekt inom hiphop i mångt och mycket mäts i streetcred var något jag diskuterade för en vecka sedan. I takt med att artister skyltar med sin streetcred (Läs: Där sanningen oftast är kryddad) desto fler av den okryddade typen är det som kliver fram. Ju mer provocerade de blir, desto mer troligt blir det att de känner sig tvungna att berätta. En sådan är Isaiah Toothtaker som, efter viss forskning, skrämmer mig på riktigt. Med en tuff uppväxt i Tuscon där han blev utslängd som 11-åring, och dessutom bevittnade när hans far blev ihjälskjuten av polisen, startade han, inte helt otippat, ett gäng som sedermera Hells Angels ville värva. Någonstans i denna veva började han dock att skriva rhymes och konsten att tatuera lockade honom mer och mer. Och efter flera år dedikerade fängelsevistelser och slagsmål har han fått ett, minst sagt, välkänt streetcred. Som tur är koncentrerar han sig nu alltmer på sin tatueringsstudio, som fått många celebra besök, och musiken med hiphopkollektivet Manchina Muerte och hans nyligen utgivna Illuminati Thug Mafia.

Jag tror det är viktigt att känna till hans bakgrund för att förstå hans musik. Och även om jag inte kan påstå att det är det bästa jag hört älskar jag i alla fall låten Faith No More. Kanske för att jag börjar förstå dess innebörd men framförallt för att han experimenterar med sina inhemska rötter och bjuder på obeskrivligt udda men skön ”indiansång”. Hans sätt att rappa takes some getting used to men vill medge att, på grund av hans historia, hans välkända streetcred, lyssnar jag frenetiskt igenom låtarna för att förstå vem denna människa är, vad han varit med om. Och vi får se hur långt creden bär, kanske tar den honom till oanade höjder, kanske vågar ingen något annat...

"...the difference of Machina to Odd Future is that when we say we’re gonna stab you or we’re gonna slit your fuckin’ throat, people are afraid that we actually will."


Faith No More from Isaiah Toothtaker on Vimeo.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar det.