2/23/2011

Inte i en mörk gränd men a-okay i mina högtalare.

Jag är kanske inte känd som den mest rädda av typer men väljer nog ändå alltid tryggheten om valet är mitt. Allt som oftast hatar jag mig själv för det men vet att när det väl kommer till kritan är jag alltid sist att banga. Jag antar att det ligger och pyr i oss alla, den lite mörka sidan, det farliga. De saker som får en att hajja till och inse att man är ute på nya territorium som känns fel men spännande. Lite så känner jag när jag lyssnar på OFWGKTA (Odd Future Wolf Gang Kill Them All) och i detta fall Tyler The Creator. Jag känner mig djärv men samtidigt förförd, det är lite läskigt men jag gillar ändå känslan deras psykadeliska hiphop bringar. Många tycker nog bara det känns sjukt och tabu medan andra känner precis som jag och blir lite smått lyriska av bara tanken.
Hela produktionen känns banbrytande men ändå old school, det är mörkt och kusligt men ändå så lockande. Som om jag vore busig, som om jag gjorde något jag inte borde - Jag leker med elden och jag älskar det, jag älskar det unga hiphopkollektivet från Los Angeles fast att de skrämmer mig lite.
Videon till hans första singel Yonkers från kommande plattan Goblin har i sig blivit en snackis och tilläggas ska väl att känsliga tittare varnas. Jo, för visst kan jag förstå dem som blivit upprörda men mina ögon ser samtidigt något helt annat. För mig är detta konst. Den får igång en känsla djupt, djupt inom mig som jag nog själv inte kan framkalla och det känns, hmm, vilket ord letar jag efter? Jo, häftigt. Dessutom älskar jag, av någon underlig anledning, partiet då demonen tycks flyga ur honom och han slänger ur sig hat likt någon med tourettes syndrom. Jag lovar, ni missar det inte.

Okej, kanske hade fegisen i mig inte vågat möta dem i en mörk gränd men de är nu och för alltid välkomna hem till mig, i högtalarna alltså...

Ps. Killen är född 1991. Ds.


Inga kommentarer: