6/07/2011

Jag trodde jag var ensam men Sagolandet blev min vän.

I min mening är det oundvikligt att inte fyllas utav en exalterad känsla när man vet att nytt material från Jason Diakité står för dörren. På ett vis är hans musik synonym med en form av njutning, en njutning som jag slänger mig över och håller kär innan kreti och pleti tar vid. Ni vet ju sedan innan hur jag känner för hans tidigare släpp och kanske är det just dessa som även förstärkt känslan och gjort väntan på Sagolandet outhärdlig.

Det ryktades om att detta skulle bli den mest personliga skiva Timbuktu gjort och efter att ha lyssnat på den förstår man snabbt varför. I självutlämnande texter, byggda på den självrannsakan han verkat genomgå, träder en Timbuktu fram som de flesta aldrig sett förut. I berättelser och nakna sanningar, som hämtade ur hans dagbok, dras vi med och snart vilar mea culpa, känslan som han själv påpekar, över dig. I låtar som Allsång på gränsen och Sagoland hör du erkännanden om fel och brister, uppgörelser med det förgångna och en man som gör anspråk på framtiden. Med en politisk underton berättar låten Malmö om stadens mörka sanning och om ambitionerna att både vilja och inte vilja ta sig därifrån - Om viljan att växa och förändras men skräcken av att faktiskt göra det. Vi bjuds även in i hans sprudlande kärlek i låten Ord och flera visor , där skånepågen och tillika nutidens kanske skönaste soulröst, Albin Gromer, fyller i refrängerna. I den numera hiten, Resten av ditt liv, som ingen lär ha missat (Läs: Botten Is Nådd-känsla) beskriver han de djupa dalarna och det som alla människor önskat den person som krossat ens hjärta.
Hans sound har spännande influenser från bland annat jazz, blues, orientaliskt och folk där producenter som Patrik Collén, Tommy Tee, Nasty Kutt och Oskar Linnros gör sig påminda. Du överröses utav det nytänkande men hans alltid lika säregna röstkontroll och skärpta rim gör det klart att det är Timbuktu du lyssnar på och ingen annan.

Sagolandet tycks vara ett resultat utav en rad existentiella frågor, sådana som vi alla bär på men kanske inte vågar kännas vid - Och just det imponerar mig allra mest med skivan. Lika mänsklig som du och jag släpper han skoningslöst, om än med en stor dos skräck, taget om alla demoner som jagar honom och plötsligt inser du att du inte är ensam om de tankar som far runt i ditt huvud, plötsligt får du modet att göra de där förändringarna du länge bävat för. Han renar således inte bara sig själv från det som varit utan ger även dig en välbehövd spark i baken och banar väg för ny luft, nya intryck, människor och platser.

Sagolandet hittar du nu på Itunes och Spotify.


Inga kommentarer: