5/31/2011

Shake, shake your spirit free med Metal Mother.

Det är en mörk och mystisk inledning som omedelbart lockar mig i låten Shake. När trumman sedan går igång och Metal Mother själv sjunger med sina enkla men kraftfulla textrader inser jag, till min stora förvåning, att hennes musik fyller en form av primärt behov inom mig. Det går kanske inte att beskriva i ord men ljudkonstellationen låter som om den härstammar från en plats långt utanför det jag kan greppa och ta på, från en plats där man känner sig väldigt, väldigt liten i sammanhanget.
Efter ett tag börjar jag misstänka att det är precis dessa känslor som Metal Mother vill att hennes musik ska framkalla. För ju mer jag får reda på om henne, desto mer inser jag att hon minsann är en udda men spännande typ som dedikerat sitt liv till underliga men fascinerande ting. Ta bara hennes namn till exempel, man drar direkt paralleller till heavy metal men ack så fel för tydligen är det baserat på den kinesiska myten om Moder Metal - Hon som med sina ädla metaller, guld, silver och platina håller samman världen. Och, visst kan jag ibland tänka på den värld man lever i, den planet mina fötter faktiskt vilar på men allt som oftast är tugg som detta bara ganska flummigt i min värld. Detta till trots så kan jag inte förneka vad hennes musik gör med mig. Full med puls, trummor och pianoslingor lockar hon med vackra men kusliga toner och jag blir berörd.

Tati, som hon egentligen heter, har alltid haft en god relation med musik då hennes bror var DJ men det dröjde dock många år innan hon själv insåg att det hon skrivit och producerat kunde omvandlas till en skiva. Efter en jobbig separation och några dödsfall isolerade hos sig ute i skogen och i samklang med Moder Jord växte skivan Bonfire Diaries sakta men säkert fram. Nu, tre år senare, släpper hon den och jag vågar nästan lova att hon kommer påverka dig likt det sätt hon påverkat mig - om inte annat kommer du förstå vad jag menar när du ser nya videon till Shake där hon är på den plats hon trivs allra bäst på...

Min favorit på skivan? Post Weekend




Inga kommentarer: