5/26/2011

Bloggdrömmar, musikens makt och min mamma.

Drömmar, ett hopkok av dina tankar och intryck, en märklig företeelse som kan ta dig både genom himmel och helvete. En företeelse som har makten att sätta din sinnesstämning i gungning och som har makten att make or brake dagen som kommer.
Efter ett par nätter med jobbiga möten med sådana som jag saknar var det äntligen på sin plats att få min beskärda del av feelgood drömmar. I en dröm som numer känns som en dimma, en flashback av ett fylleminne, var jag på en husfest med både Dylan från HAPPY TRENDY och Blu. Vi snackade, dansade och hade det bara jäkligt gött. När jag nu, morgonen efter, sätter på samma låt som jag lyssnade på innan jag gick och la mig verkar allt kristallklart. Min dröm blev ett hopkok av veckans intervju och snack med Dylan och låten How Do You Sleep där Blu fyller ut Brooklynbaserade gruppen Recess mycket sköna låt.
Recess består av Sene som står för hiphop-verserna i musiken och den andra hälften, bandet, The Clubhouse, som tillsammans skapar ett nytt, spännande sound där hiphop möter jazz och indie. I tonerna till deras feelgood musik möter man i How Do You Sleep ett sound som stundom är sövande men som så ypperligt beskriver drömmarnas fridfulla sida och sidan där mardrömmarna är din plågoande när du vill sova.

Konstellationen utav dessa musiker, som tillsynes är så olika, blir i min mening en konstellation som verkligen imponerar. Generellt sett kan man väl säga att jag imponeras utav människor som överraskar, de som bryter invanda mönster och sticker ut. Precis så känner jag för Recess. På deras självbetitlade album, som nyligen släpptes, tar de hiphop, indie och jazz och omvandlar till en multigenre där varje låt tycks överraska dig. Jag hör musik som har makten att påverka, musik som enar människor med olika musikstilar och det är fascinerande. Att deras sound dessutom präglas av sköna saxofon-slingor, och en skön saxofonist i sig, gör mig ännu lite mer nöjd och tankar på min mamma sätter in. Hon, som alltid varit knäckt över att min bror inte fortskred sin karriär som saxofonist, kommer kanske hoppa av glädje, trots att detta inte är den musik hon vanligtvis lyssnar på.



Inga kommentarer: