5/26/2011

Modern och tidlös soul med Michael Kiwanuka.


Det tar inte många sekunder innan hans musik letat sig in i mitt hjärta. Det värker, det blöder, hans livebejakande texter träffar mitt i prick och jag vill aldrig sluta lyssna. Jag studerar honom noga, försöker läsa av hans blick, vill att han berättar om sitt liv. Att han och jag är lika gamla (Läs: 23 år) förbluffar mig men gör även mig mer intresserad. Som om det hela, av någon oförklarlig anledning, blir mer relevant. Mannen bakom ljudet är idag den Londonbaserade singer/songwritern Michael Kiwanuka som står för den bästa moderna soulen jag hört på länge.

När du lyssnar på hans musik slås du av tre framträdande saker - Gitarren, texterna och rösten.
I själva verket började det hela efter att han sett Jimi Hendrix för första gången. Plötsligt gick det upp för honom att han faktiskt inte behövde bli fotbollsproffs som alla hans kompisar, det fanns något annat och tanken på att han skulle arbeta med musik blev mer och mer självklar. När sedan en kompis gav honom en skiva med Bob Dylan kom inspirationen han behövde till att börja skriva egna texter. Texter som sedermera omvandlades till underbar musik efter dagen då han hörde en akustisk version av Sittin' on The Dock of The Bay med Otis Redding. Hans röst slog honom med häpnad och efter att ha studerat hans teknik gav han det själv ett försök - tur var väl det.
Idag har han arbetat fram en unik stil och teknik där han blandar soul och folk. Just nu turnerar han med Adele men i takt med att människor får nys om honom blir hans anhängare bara fler och fler och det dröjer nog inte länge innan han frontar de större konserterna själv.
För nog tror jag hans tidlösa musik faller många i smaken och om man dessutom, sedan tidigare, gillar artister som Otis Redding eller Bill Withers, ja, då är Kiwanuka ett givet val.
Så, håll utkik efter denna kille och håll även utkik efter hans EP, Tell Me A Tale som han släpper 13 juni, för jag känner på mig att det blir en platta alla bör ha i samlingen.

Nedan ser ni hans första musikvideo till titelspåret Tell Me A Tale samt min personliga favorit Home Again.




1 kommentar:

pinhead sa...

Galet bra! Kul att fler verkar upptäcka honom.