5/25/2011

Maybe success is what you make it? Jump off, fly now, get there, reach high, hands down, speak up!

Toussaint Morrison, även känd som medlem i rockbandet The Blend och som medlem i hiphop-trion Lazlo Supreme, tar några utav sina bästa influenser från sin variationsrika bakgrund och bakar in en rad samplingar och släpper plattan Is Not My Homeboy. De 12 spåren är minst sagt genomarbetade och du möts av intressanta samplingar från bland andra Oasis, U2, Franz Ferdinand och Justice.
Hans uptempo och tidvis hysteriska musik gjorde först att jag ryggade tillbaka men i takt med att jag lyssnade på texterna insåg jag hur mycket jag gillade den personlighet som uppenbarade sig, och hur mycket hans fuck-off-nu-ska-jag-erövra-världen-attityd peppade mig. Han tar plats, siktar högt och är kanske precis det jag behöver just nu;
Maybe success is what you make it? Strike back, get some, take none, run like the wind of a hurricane and keep up, all in, all out, jump off, fly now, get there, reach high, hands down, speak up!

Med favoriter som Left 4 Blend, Late For My Own Funeral och Walk Thru The Wall stannade jag upp och insåg snart hur hans texter och de där samplingarna, som tidigare irriterat mig, faktiskt arbetade i perfektion och berättade en livshistoria som jag ville höra fortsättningen på.
Med en bakgrund olik många andra MC's blir han en udda fågel på hiphop-himlen och kanske är det precis det som fascinerar mig. Och man kan inte heller annat än att beundra den kreativitet som han levererar, även om den stundom svämmar över på plattan. Jo, för nog har han något visst den där Toussaint Morrison? Inte bara ett namn som är totalt omöjligt att uttala utan också ett sätt, en teknik, ett sound som i min mening, kommer att få sitt välförtjänta erkännande inom en snar framtid.


Inga kommentarer: