6/21/2011

Min morgonstund hade Aabaraki i mun.

Det där med att morgonstund har guld i mun är ibland svårt att tro på när klockan säger vakna, men allt eftersom tiden går och den där sömnen inte längre känns så viktig tycks jag exakt förstå vad det betyder för mig. Min morgon är alltid synonym med musik och när jag seglar fram över de tomma gatorna njuter jag till fullo och känner mig rofylld. Varje morgon äger en viss låt, äger den låt som ska bli min start på dagen och som ska komma att avgöra hur resterande dag ska bli. I morse kände jag för att inte tänka för mycket, kände för att slappna av till tonerna av skön soul och vad passade inte bättre då än Aabaraki och dess lysande låt Karate.

Aabaraki består av fyra killar från Brooklyn, New York som med lekfulla och härligt smöriga texter blandar själfulla toner av soul, funk och jazz. Låten Karate, där även rapparen Soul Khan deltar i några rader, är en låt full av sexuella antydningar som snyggt rimmas med olika kampsporter och backas upp av bandets fusionstil. Frontmannen och tillika sångaren Akie Bermiss har en sammetslen och stämningsfull röst, en sådan röst som tycks komma utan minsta ansträngning, en röst man avundas och således desperat försöker efterlikna. Vid sin sida har han den begåvade trummisen Aaron Steele, Brian Forbes som smeker gitarren och Ari Folman-Cohen som är inte bara äger basen utan också är läskigt lik Quentin Tarantino.
Ytterligare en anledning till att jag gillar låten så skarpt är antagligen på grund av den härligt nördiga videon. För hade man bara lyssnat på låten hade man kanske, per automatik, målat upp den mer självklara bilden av en klassisk sleazy video à la R&B men när man då sedan ser den nördiga killen med våta science fiction-fantasier ler man för sig själv.
Ja, de fyra killarna i Aabaraki har onekligen en talang. En talang att omvandla den annars så avskalade funken och soulen till något storslaget och minst sagt njutbart. Just favoritlåten Karate känns, i min mening, omöjlig att inte tycka om och även omöjlig att inte sjunga med i. Själv kom jag på mig själv när jag nynnade på låtens text och insåg att your booty, your body kanske inte riktigt passade att sjunga högt just då...


Inga kommentarer: