6/22/2011

Det blir konstigt när du säger andras namn när vi har sex. Är inte det ditt X?

För drygt två månader sedan snubblade jag över en låt som sedermera även skulle komma att dimpa ner i min inbox. Av en ren tillfällighet blev det aldrig att jag skrev om denna låt- och tillika mystiska avsändare men lyssnade för den saken skull ändå på den varje dag. Det var något visst med den, med sin glimten-i-ögat-text och sköna slingor fick den mig att digga men också att le.
Nu har jag förstått att den spelas på radio och den okända duon klev för ett tag sedan fram och visade sig bestå av Herbert Munkhammar, även känd som Afasi i Afasi & Filthy och Maskinen samt Erik Nordström från Lilla Sällskapet. Nu kanske fler förstår vem jag talar om för dessa fagra män utgör nämligen tillsammans duon Ansiktet som charmat många med sin debutsingel X - Låten som i tonerna till R'n'B beskriver hur en tjej ropar ut sina före detta pojkvänners namn i sängen.
I det lilla landet lagom blir lätt låttexter och en genre som är synonym med sensualism och sex genant och kanske är det just därför som jag gillar den så mycket. På ett skämtsamt men finstämt sätt sjunger de om sex på ett nytt vis där skrytet och erövringarna har fått ge plats för tillkortakommanden och fadäser. Just detta, samt att det är två välkända ansikten som står bakom duon, gör att jag är så oerhört nyfiken på vad som komma skall och ryktet säger att skivan är under inspelning.
Nu släpper de en video till den beryktade låten och av videon att döma så kommer den bli minst lika beryktad som låten i sig. För i en vacker miljö med härligt sommarljus möts du utav en rad kända ansikten så som Thomas Rusiak, Salem Al Fakir och Mange Schmidt, som tillsammans gestaltar exkillarna. Även den överromantiskt, cheesiga storyn och de halvnakna Herbert och Erik som i vassen åmar sig och på ett skönt sätt raljerar över den annars så typiska insmord-i-olja-och-tycker-jag-är-så-jävla-het-jargongen som R'nB ofta innefattar charmar och gör det även svårt att hålla sig för skratt.

Regi: Magnus Härdner

Inga kommentarer: