6/27/2011

TiRon och Ayomari's intåg i den svenska kulturen.
Varmt välkomna!

Nu har midsommarhelgen kommit och gått och jag antar att det är nu som det verkligen börjar, sommaren är här. Långhelger som dessa tenderar jag att ta lite väl långa pauser från allt som heter datorer och telefoner men därmed inte sagt att musiken i mitt liv gör detsamma. Nej, där har vi något som ständigt är närvarande och som troget följer mina steg, vart jag än går.
Utöver alla de traditionsenliga låtarna med Cornelis, Taube och Monica Zetterlund, som mitt midsommarfirande var synonymt med, tog det hela en spännande vändning när jag snubblade över EP:n En Kärlekshistoria. När jag först såg omslaget och titeln drogs jag per automatik till den men hann samtidigt tänka att nu kommer väl ännu en söndermixad house-låt. Till min stora förvåning och förtjusning visade sig den dock innehålla en spännande blandning musik fylld med sköna rhymes, kärlek, småprat och svenska referenser. Bakom ljudet stod L.A duon TiRon & Ayomari. En duo som nyligen var på besök i Sverige när de spelade på Summer Throwdown men som tydligen inte fick nog av vårt fagra land utan valde att spendera ytterligare 12 dagar i studion med producenten Sum Comfort Food. Utöver denna EP släppte duon nyligen en samling låtar i mixtapet The Prelude to ASFP - Allt som en förberedande pepp inför deras kommande platta
A Sucker For Pumps.
För mig tyder deras musik, och i särklass denna EP, på att de är nyskapande. Kanske blir jag lite extra exalterad eftersom den omtalade filmen ligger mig varmt om hjärtat eller så är det just för deras orädda sätt att slänga sig in i den svenska kulturen och bjuda på fina associationer. Älskar hur de blandar sina engelska rhymes med svenskt småprat och älskar även när den svenska rapparen Simon Emanuel medverkar på den kärleksfulla låten Forever. Ja, EP:n känns genomgående väldigt fräsch och kanske framförallt fin. En lång och fin kärleksförklaring, en sann liten kärlekshistoria.

Och just det, den är gratis!

Inga kommentarer: