5/05/2011

Three Blind Wolves - Tänk om vår väg aldrig hade korsats?

Tänk om Ross Clark aldrig hade satt sig ner och skrivit de där låtarna när han var 17 år, tänk om jag hade skitit att besöka den där hemsidan, tänk om jag, du hemska tanke, aldrig hade tryckt på play. Skönt är väl då att saker och ting sker av en anledning och att mitt och Three Blind Wolves möte var förutbestämt. För nu ligger jag här och fläker ut mig i soffans divandel, blickar upp mot den molnfria himlen, känner doften från de syrenliknande buskarna utanför mitt vidöppna fönster och bara njuter till den musik som strömmar ur mina högtalare.

Deras högljudda indiefolk/rock/country-musik lurar mig direkt mot staterna och när jag sedan får reda på att de i själva verket är från Glasgow blir jag lite förvånad. Kanske för att jag förknippar Glasgow med det lite mörkare och mer deprimerande soundet och kanske för att jag inledningsvis inte anade deras säregna dialekt.
För att undvika några direkta jämförelser, om bandmedlemmarna själva får välja, tänker jag fokusera på det som gör dem unika. I en galen kombination av influenser från skön 60-tals country och den tidstypiska amerikanska 90-tals indien skapar Ross, med stöd i ryggen, ett sound som skiljer sig från alla de där banden som många tycks vilja jämföra dem med. Att han dessutom har en riktigt grym pipa som han behärskar i såväl lugna som raspiga melodier gör njutningen om än större. Och visst hör man hur hans inspirationskälla, idol och tillika förebild, Niel Young, skiner igenom här och där - och visst älskar man det?
Parallellt med sitt telefonförsäljarjobb såg denna hungriga musiker till att boka in sig på spelningar och kom således i kontakt med en rad olika artister, däribland Frightened Rabbit som omedelbart föll för hans musik. Så, rök gjorde jobbet och nu har de sedan en tid tillbaka satsat helhjärtat på den musik som minst sagt mottagits väl. Och med plattan Sound of the Storm gör Three Blind Wolves det uppenbart att Ross karriär som telefonförsäljare är gone and forgotten och att hans, eller rättare sagt - att deras framtid numer är utstakad och ser väldigt ljus ut.

På repeat; Hotel och In Here Somewhere.




Anthologies 8 : Three Blind Wolves - 'In Here Somewhere' from Anthologies on Vimeo.

Inga kommentarer: