5/17/2011

Strängar som hoppar, danssug och rockabilly.

Det var i en liten by i södra Oklahoma som det hela började. Grannstadens första skivbutik öppnade och den då unga J.D McPherson tog sina sparpengar och hängde sig på låset. Skivor med artister som The Stooges och Run DMC blev en del av hans samling men när tjejen som arbetade i butiken en dag tipsade honom om Buddy Holly blev livet sig aldrig mer likt igen. Med dess vilda rock'n'roll trollbands han och startade omedelbart ett band där brylcreem var A och O.
Att han influerats utav storheter som Buddy Holly, Carl Perkins och Jerry Lee Lewis märks tydligt när man lyssnar på hans skiva, Signs & Signifiers, där bland andra den erkände Jimmy Sutton och hans basfiol medverkar.

I själva verket är denna rockabilly-värld relativt okänd för mig och kanske tröttnar jag något efter sisådär 3-4 låtar. Dock kan jag inte förringa hur musiken, och i särklass North Side Gal, fullkomligt osar min definition av rock'n'roll, något som numera är rätt ovanligt. När du bara lyssnar på låten rycker det verkligen i hela kroppen och själv slås jag av hur McPehrson likt Charles Bradley lyckats skapa ett sound som berättar om tiderna som varit fast med ett nutidsperspektiv. Jag slås av hur denna låt faktiskt har en potential att bli en klassiker likt låtar som Great Balls On Fire och har man någon form av känsla för musik kan man heller inte undgå att ryckas med i deras otroliga musicerande som man möts av i videon nedan. Strängar som hoppar, trumpeter som tjuter, svängiga melodier som skapar danssug och en härligt rivig röst som tar i som om det inte fanns någon morgondag. Talangfulla och stiliga som få påminner sedan dessa karlar mig om hur fascinerande hela rockabilly-kulturen är, hur skön den verkar och att jag kanske borde lyssna på mer utav det den har att erbjuda.


Inga kommentarer: