5/18/2011

Du, drömmar och jag.

Tänk den som inga minnen har, tänk den som inte minns hur det känns att vara 15 år... Själv tycker jag att minnena från förr alltid gör sig lite extra påminda när det nalkas vår och sommar. I takt med att träden slår ut och att solen skiner minns man alla sena nätter, spänningen, hoppet och drömmarna. Med de ögon man då trodde sett allt och med en härlig naivitet fanns inte en tanke på den stress och press vuxenlivet kan innebära. Och visst saknar du det ibland men allt som oftast känns det tryggt bara av vetskapen att minnena finns där inne hos dig. Precis sådana känslor gör Jonas Lundqvist mig påmind om i nya låten Du, drömmar och jag. Killen som fler känner som Jonas Game eller som trummisen i Bad Cash Quartet. År 2007 släppte han sin omtalade platta ADHD och den blev snabbt en klassiker i min samling. Faktum är att låtar som Kids'N'Dreamers och Nothing To Lose fortfarande hörs dagligen i mina lurar.
Nu vinkar hans gamla skivbolag Sincerly Yours farväl i en sista inofficiell produktion och sedan bär det av mot ett nytt, ännu okänt, skivbolag där hans fulländare, producerad av Rasmus Hägg, släpps senare i år.

Även om jag verkligen gillade när Jonas sjöng på engelska är jag nu positivt överraskad av hans svenska sång. Det tycks förstärka känslorna han beskriver och hans säregna sätt att sjunga på bryter ändå igenom. Kort sagt är Du, drömmar och jag en riktigt bra låt där sköna gitarrslingor och trumslag får ta stor plats och där texten gör det svårt att inte dras tillbaka några år i tiden. För nog har vi alla en sådan som den Martin som Jonas sjunger om, visst får låten dig att känna allt det du då kände, visst är den en sann nostalgitripp?

Jonas Lundqvist - Du, Drömmar & Jag by TLOBF

Inga kommentarer: