5/02/2011

Om Basil vill...

För ett par år sedan var jag fast besluten om att lära mig arabiska. Jag lärde mig väl ett par ord eller två, sa någon enstaka mening, men kände mig mestadels rätt hopplös tills det att jag insåg att mina tveksamma framsteg faktiskt passade ypperligt i taxin. Och när jag då häromdagen såg albumtiteln till Adventure Of’s platta drogs jag automatiskt tillbaka till de otaligt många taxiturer jag åkt och i särklass en gjorde sig påmind.
En tidig morgon i februari gick jag och en 55-årig man på djupet om livstro och religion - Jag ville veta vad orden Insha’ Allah betydde för honom, jag ville förstå. Vårt samtal fortsatte säkert en halvtimme efter det att taxametern stannat och jag förstod att hans tro gav honom frid och lycka i själen. Jag skakade hans hand, han tittade på mig och sa Insha'Allah. Upprymd och något förvirrad klev jag sedan ur bilen och efter samtalet började jag tänka mer och mer på vad som bringade mig likvärdiga känslor? När sedan Dennis och Patric i Adventure Of berättade om referenser som St. Basil, biskopen som beskrev musik som det enda rena sättet att uppleva njutning och lycka i själen, kändes allt så klockrent. Plötsligt kunde jag relatera till den där känslan taxichauffören beskrev och plötsligt blev jag enormt nyfiken på deras platta Insha’Allah.
I en spännande mix av TTA-inspirerad electro-pop, jazz och samba gör de musik om allt från gräset på marken till molnen på himlen. De saluterar livet, kärleken och med biskopen i spetsen banar de sedan en tydlig väg för en egen tro, en egen religion. Musiken är bitvis superpopig och lite lätt irriterande men framförallt är den nog befriande och innehåller dessutom ett och annat minnesvärt citat. Hör bara i Slussen by Night nedan.

Kanske kommer jag inte haka på deras religion till fullo, kanske kommer jag tillbe den ibland men hur det än må vara vet jag i alla fall att de introducerat mig för St. Basil - och han däremot är en figur att räkna med. En figur som bringar de där känslorna som, min vän, taxi-chauffören talade om. Så, nästa gång jag åker med honom ska jag berätta det jag vet nu, och nästa gång jag kliver ur bilen ska jag vända mig om i dörren och säga Insha' Basil och le nöjt.


1 kommentar:

Nilam sa...

Grym låt!