4/28/2011

Bara det som Victor och Jens kan ge.

Jag minns första gången jag såg dem. En liten folkmassa hade samlats vid gatans hörn, jag skyndade mig fram och stod sedan häpen av den kvalitet som dessa killar levererade. En av dem svängde med sitt oemotståndliga, lockiga hår och spottade rim med skönt Stockholms-tugg. Den andra hukade sig stilfullt över gitarren, stampade takten och fyllde i refrängerna. När jag gick därifrån bad jag en liten bön om att jag skulle få uppleva dem igen och försökte via diverse YT-klipp återuppleva den stunden. Runt år 2008 blev deras erkännande mer och mer uppmärksammat och jag log nöjt för mig själv men undrade om deras musik skulle kännas lika bra inspelad?

Rapparen Victor Marko och producenten Jens Siverstedt är sådan talang som inte går att förringa. Med enbart instrument och helt utan samplingar trollar Jerre tillsammans med livebandet Spiderdogs alltid fram högklassiga toner. I funkiga melodier lägger sedan Mofeta, lekfulla och genomtänkta rim som aldrig är svåra att dras med i.
Deras debutplatta, Bomben, har fått följa med mig överallt och har bland annat spelats på bussen, spelats när jag chillat, när jag dansat och när jag tränat. I februari släppte de första singeln, Väderleksrapport, från deras kommande platta, Briljanter och Smaragder och nu släpper de andra singeln med samma namn - en beskrivning av hur kärleken kan trollbinda, en beskrivning som får mig att smälta. Jag känner mig spänd av vad som komma skall då spåren musikaliskt sett tyder på utveckling och detsamma gäller deras nya koncept med live-videos.
Nog för att deras musik känns bra inspelad men ingen kan nog komma ifrån att den där känslan de levererade på gathörnen ändå går lite förlorad. Jag antar att det således är föga förvånande när jag säger att jag älskar dessa inspelningar? Jag känner hur känslan jag fick första gången jag såg dem kryper sig närmre och närmre inpå. Det känns på långa vågar att de är i sitt esse och jag inser nu att det för mig är ett måste att snarast besöka Klubb Spiderdogs på Mosebacke!


Inga kommentarer: