11/18/2010

Könet bedrar - Könsdebatten med mig själv.

Det är inte för att jag inte diggar tjejer eller så, jag är för farao av den typen själv, men när det kommer till musik blir det ibland lite svårt för mig att hålla mig trogen det kvinnliga könet.
Givetvis går allt här i livet i perioder men sedan några år tillbaka låter många kvinnliga stämmor alltför likt varandra. Alla har den där klangen, som en gång var unik men som nu är lika urtvättad som min myströja. Vem är Du i allt det där? Vad särskiljer dig från alla andra? Detta är emellertid en fråga som aldrig kommer att få något svar utan slutar enbart med att du, en dag, får en käftsmäll. En sådan som hänger sig kvar, pulserar och gör sig påmind varje gång du försöker röra ansiktet. Inte av feministerna i stan alltså, jag talar liknelser här. Ja, för precis så känns det idag, min kind pulserar, jag skäms lite över mig själv och kryper nu till korset på mina bara knän - Yes, det är viktigt att erkänna sina fel och brister, I was wrong denna gången. För här kommer två tjejer som ordagrant misshandlar mig. Och inte blev det bättre när jag till och med var tvungen att googla "Palpitation + låter som en kille" för att jag inte riktigt kunde tro det ändå. Kvinnohatare? Jag förstår om man, vid detta lag, överväger om det är något fel på mig, men alla som hört förstår, och har du inte hört finns det ingen annan utväg än att trycka play nedan.

Det är underligt egentligen, här har jag gått och lyssnat på ett magiskt band sedan en tid tillbaka men bara antagit att det jag hör i mina lurar är en liten, taning, ganska meningslös kille i smala jeans och stripigt hår. Till mitt försvar (om ett sådant ord nu passar i detta sammanhang) så kan det höra ihop med det faktum att stockholmsduon, under en längre tid, klädde sig i masker, icapåsar-över-huvudet och var allmänt oigenkännbara.
Jag skäms men mest av allt är jag nog lycklig att jag fick den där käftsmällen, att livet lärde mig en läxa. För vad kan jag säga? Könet bedrar och så fort den här käftsmällen lagt sig och jag kan röra ansiktet utan att dö, ska jag öppna mitt fönster och skrika ut hur mycket jag älskar kvinnan. Ja, ja, mina grannar kommer hädanefter titta snett på mig, och vore jag singel hade jag fått gå i celibat. MEN hallå, du förstår väl, liksom jag, att jag är skyldig det här. Om inte det kvinnliga könet eller mig själv så for fuck sake Palpitation.

You & I

Ps...kanske är Maria Vejde hermafrodit eller nått....?....Ds.


Over and Out

1 kommentar:

Elna sa...

shiiit, låter dock inte som en tjej!!!! till och med mer manligt än cher!