11/21/2010

Fördjupning: Jag

Jag tycker inte om mig själv när jag, helt utan belägg, tar mig friheten att döma någon annan, att skapa något som jag tror är sanningen. Det ligger så mycket bakom allt det där de oftast är - Varför han måste spexa, varför han måste synas och höras, varför han är hög och andra gånger låg. Vi tittar konstigt, tänker "crazy fuck" och går vidare med våra liv. Och så är det med det. Som ett omedvetet men inlärt beteende vi anammar i obekväma situationer. Lite så har det känts med Christer Sandelin i Så mycket bättre. Majoriteten av deltagarna har tillsynes verkat obekväma och besvärade med den person han är. Att då få lära känna honom lite bättre, se vad som ligger bakom allt det där, gör att vi som människor växer. Det finns mer än popdängor och danshits och detta blev rätt uppenbart när Petter, lika mästerligt som vanligt, framförde en låt inspirerad av Hjärtats ensamma slag - vilken i sig resulterade i att vi alla stannade upp för lite livsbejakande.
Kanske var det inte detta som var meningen med programmet men efter varje lördag tror jag att jag växer lite och blir en bättre människa. Ett tillfälle att fördjupa mig i mig själv och när jag nu kommer ut på andra sidan är jag lite lyckligare och min syn lite klarare.

Over and Out

Inga kommentarer: