10/20/2010

Alla hade planscher på Tony & alla hade namn som Tony som Sonny, Ronny & Donny. Tjacka minidisc på Sony & på radio snurrade Mauro & i TV pao-pao-Paulo

För alla er som aldrig tidigare hört Ey Shuno kan jag säga att ni missat något. Ni har inte bara missat en grym produktion av stockholmsduon Ontario utan ni har också missat en trip done memory lane. Som om tiden spolades tillbaka i samma stund som jag trycker play. Framför ögonen på mig spelas ett helt liv upp och minnena tar vid. Texten är så rakt på att varje ord lyckas bli till mitt och jag misstänker att varje människa som är född på 80-talet kan relatera. Från kläderna och prylarna till klasskamraternas namn och miljöerna.

Det är inga rookies det här, det avslöjades med detsamma. Hur? Vet inte, det är en känsla. Flowet i deras texter, rytmen i musiken, jag vet inte, går inte att beskriva, det känns. Vem är de då? Hör du inte det? Rösten känns igen från gamla goda tider med Fattaru och vid micken står Kristoffer Malmsten, även känd som LKM, och bredvid sig har han producenten Stefan Gräslund. Att jag nu längtar efter den omtalade plattan är bara att vara blygsam. Nyfikenheten far runt i mig som när jag var liten- Det är ett bra tecken. Detta är en duo som kommer överraska och jag tror det kan bli en riktigt jävla bra överraskning.

Så, om du missat originalet, så gör dig själv en tjänst och lyssna, men lyssna även nedan på en fruktansvärt vacker version som PSL bjuder på. I Tenstakyrkans missionsförsamling, spelandes på orgel, träffar de en rakt i hjärtat och lidelsen i hans leverans gör mig knäsvag. Nu är hela mitt hjärta varmt och jag kommer sova gott. God natt.

Over and Out

Inga kommentarer: