9/23/2010

Inte bara skog och renar - We better watch out for the Dirty North!


Jag berörde ämnet något igår, fördomar. Ja, de förföljer oss var vi än går och vi tvingas allt som oftast fightas mot dem. De kan vara jävliga men figthen resulterar nästan alltid i att man får sig en knäpp på näsan, att man lär sig någonting och växer som människa. Det känns bra - och så känns det nu.
Kanske är det inte de tankar vi är mest stolta över men någon gång har vi nog alla tänkt dem - Norrland, hur gangsta kan det bli? Den där stora delen av Sverige som lever ett liv utanför mitt. Djupa, mörka skogar, pick-up-bilar, renar och korvmojjar.
Men vad vore jag utan min fördomar? Inte sittandes här, golvad, med en röd och uppsvälld kind efter den käftsmäll jag fick när jag hörde dem. Rapparna George Kaplan och Rewind i Trainspotters gjorde det jävligt tydligt för mig. Norrland is the dirty north. Så, jag sitter här golvad nu, jag njuter. Deras platta påminner om ett par unga Looptroop och producenten Academics ger mig sköna nostalgitripps till tider då musiken var enkel, ren, hård men mästerlig. Tider då man skapade något riktigt hårt alias och loggade in på Whoa. De lyckas också ge mig en fräsch känsla, det kanske märks att de alla är unga, att de har något nytt att ge oss, children are the future - eller hur var det nu? En sak är säker, den lite äldre, svenska hiphopeliten, bör nog bana väg för Trainspotters annars plöjer de den vägen själva. We better watch out for the Dirty North!

Så, njut nu av en av årets mest populära videos tillhörandes låten Fan First.

Over and Out

Inga kommentarer: