9/22/2010

"Gräv bort Skåne!" - SLAP!

Som skåning slår det aldrig fel att du på fester, uppåt i landet, alltid ombeds att prata lite, "för det låter ju så roligt" och sedan gör de en, alltid lika dålig, imitation av skånska. Strax därpå kommer de nöjda kommentarerna om att "gräva bort Skåne så de tillhör Danmark igen". I detta läge tror de att man ska knäckas, falla ner och gråta, men icke. Det första jag brukar rekommendera dessa typer är att plugga på sin historia en gång till och sedan tacka ja till deras erbjudande. Utan några som helst politiska värderingar älskar jag bara det jag upplever varje gång jag är i Danmark. Frihetskänslor, kontinentala känslor, stilsäkra människor och ett klubb och- uteliv som slår Sverige med hästlängder. Att The Raveonettes dessutom härstammar därifrån gör inte valet mycket svårare. Här hör vi duon i en absolut fantastisk cover av The Stone Roses I wanna be adored som gått varm hos mig under sensommaren.
Så, vad sägs Sharin och Sune, har ni plats för en som mig? Jag spelar inget instrument, jo, tamburin, om jag måste, men det räknas kanske inte (?) annars kan jag kanske bara stå bredvid och se bra ut? Eller så kan vi bara räcka fingret åt alla icke-skåningar tillsammans ibland? - SLAP!

Over and Out

Inga kommentarer: