5/10/2011

Konsert: Long Long Showers
Releasefest på Klaffbron i Malmö

När jag i fredags satt och sippa på en caipirinha föreslog någon att vi skulle gå på Malmöbandet Long Long Showers releasefest på Klaffbron i Malmö. Utan någon större insikt om vilket band det handlade om, men med ett inboende sug att upptäcka ny musik, avslutade jag min drink och stack dit.

Efter en labyrintliknande väg tog vi oss in i lokalen som var byggd i nivåer och som hade en skön svartklubbs-känsla. På scenen väntade ett mickstativ byggt av en gammal lamparmatur som snart gjorde sällskap av sångaren Petter Wennblom. Vid sin sida hade han fyra killar och redan från första ton anande jag att de ynka 40 kr jag betalt i inträde skulle komma att bli en välinvesterad summa.

Jag har förstått att många gärna drar paralleller till Morrissey och The National när de hör deras musik. Och visst, den klassiska uppställningen och Wennbloms darriga röst skapar omedelbara associationer till ovan nämnda artister, men på det stora hela gör dem det ändå väldigt tydligt att de inte är som någon annan vi sett förut.
Med ett scenspråk som heter duga inleds min förälskelse när basisten och gitarristerna hukar sig över sina instrument och drar över strängarna som om det inte fanns någon morgondag. En bit upp sitter trummisen som slår så passionerat och intensivt att basen landar i min mage. Och i takt med att Wennblom sedan slappnar av levererar de tillsammans den ena låten skönare än den andra där han står för en hängivenhet utanför denna värld. Han klättrar upp och ner, åmar sig på golvet, sliter av sig både hängslen och skjorta och rusar plötsligt ut i publiken för att fånga allas våra hjärtan.
Efter en dryg timmes spelning har de givit publiken allt och vi är fullmatade med intryck. Jag ser till att tacka dem för en grym spelning och dagen därpå kommer således det verkliga testet – att lyssna på den inspelade versionen. Med rädslan för att platsen, människorna och caipirinhan ska ha haft en alltför stor påverkan trycker jag nervöst på play och känner från första stund hur förälskelsen gör sig påmind. Platsen, människorna och caipirinhan i all ära, men Long Long Showers sträcker sig längre än så. Utanför min dimma av en trevlig kväll landar jag och kan konstatera att de onekligen är ett band man bör hålla utkik efter, ett band som överraskar och inte glöms bort bland alla de där andra.
Så, missade du dem på Klaffbron och blir sugen på att uppleva bandet live? Pallra dig då till Mejeriet i Lund där ett nytt tillfälle ges 1 juni!


Inga kommentarer: