10/05/2009

Kraschen mellan associationer & nyskapande

Mycket har sagts om denna låt men låt mig säga såhär; Anledningen till den smärre chock som uppstått handlar nog i slutändan om att ingen hade förväntat sig detta. Hans annars råa röst matchat till hårda drag på gitarren brukar vara hans signum och nu droppar han den här på oss och med öppen mun står vi sen och vet varken ut eller in. Är det dåligt? Hmm, nej. Är det för popigt? Kanske.
Känner mig inledningsvis som en yr höna. Jag tror att jag så gärna ville höra något typiskt för honom och blir förvirrad på vägen då jag inte riktigt kan identifiera honom med de popiga och elektriska tonerna. Strax innan refrängen lyser det dock igenom, om så för en kort stund får jag lite mer rock av Julian.

Det är utan tvekan en bra låt egentligen men den talar onekligen för hur fel det kan bli med våra associationer och när vissa känner för att vara nyskapande. Jag ger mig dock inte, jag är säker på att om jag hänger på repeatknappen så utvecklas detta till något älskvärt i mina öron och antagligen klarar den det så kallade "förfest-testet" i helgen.

Han behöver ingen vidare beskrivning i min värld, om du mot all förmodan skulle behöva, google him up.
Mina damer, herrar och allt där i mellan, Julian Casablancas med låten 11th dimension .

Over and Out

Inga kommentarer: