3/17/2011

The youth are the future. Punkt.

Han känns onekligen lite mystisk, lite underground. Här och där hör jag folk prata om Baba Stiltz och hans musik men ingen tycks veta något mer om honom, vem är denna människa?
Jag minns när jag hörde honom första gången. Jag blev nog förbluffad av hans ringa ålder och jag minns även den förvirring jag kände. Jag tror inte jag fick ihop det faktum att killen då var cirka 15 år och både hunnit bli en respekterad Skweeproducent, Mrs Qeada, en respekterad skweeeartist och dessutom bandmedlem i det underbara The Bethlehem Beard Corporation. Det fick mig att tänka tillbaka på vad jag själv åstadkom när jag var 15 år, hmm?...man kan med andra ord säga att jag blev mäkta imponerad av honom.
Det är lite samma känsla som kommer över mig när jag lyssnar på honom som när jag lyssnar på Zoo Kid, jag blir så sjukt imponerad, så sjukt inspirerad. Kanske har det att göra med att han är så ung, att han gör något som jag aldrig kommer kunna göra, att han berättar något som jag, hey, let's face it, är för gammal för att själv begripa? Man skulle väl, i någon underlig mening, kunna säga att jag sympatiserar med det där ordspråket att children are the future, eller rättare sagt, the youth are the future.

Nyligen släppte han Marcy Ave som är första singeln på The Bethlehem Beard Corporations andra platta, I Hate My Village, som kommer i maj. Tonerna går lite härligt i otakt, jag blir totalt avslappnad och förnimmelsen av vårsol och långa sommarnätter är plötsligt inte långt borta. I låten kan man även ana hans Skweeebakgrund och det tycker jag verkligen om. Något underproducerat men totalt överraskande, musik som säger något, musik som får dig att känna något.

Ps. Glöm inte även lyssna in skweeeproduktionen sEXYdANIel nedan. Ds.



Inga kommentarer: