11/15/2008

Tillåt mig utbilda er

De senaste kvällarna har det varit soul som varit min bästa vän. From time to time får jag ett riktigt sug och då kan jag sitta i flera timmar och lyssna till gammal, skön och fullkomligt musikalisk soul.
Det sjukaste med soul är att det är helt omöjligt att sammanställa favoritlistor eftersom det finns så oändligt många grymma låtar. En som dock alltid spelas när jag har mitt sug är Papa was a rollin'stone - Så grym!
Låten som år 1973 låg etta på Billboardlistan och som vann hela tre Grammy's. Ja, det var The Temptations som lyckades med denna succé medan originalet som gjordes av The Undisputed Truth glömdes bort.
Båda låtarna är grymma, men The Temptations version är helt klart vassare och mycket beror kanske på att jag älskar när man prat-sjunger i låtarna. Dessutom är den liksom lite lagom kaxig samtidigt som den är hjärtskärande och inbakat i allt detta har vi de grymmaste av ljud. Kan ni tänka er något bättre?

Har man nu mot all förmodan inte hört denna låt så kan jag ju konstatera att man missat något riktigt stort i musikhistorian. Tillåt mig utbilda er.

Over and Out.

Inga kommentarer: