3/31/2011

Wonderkid? Nej, Woodkid.

Älskar ni inte också hur musikvideor utvecklats genom åren, hur de ibland kan göra en hel låt, hur de blivit en konstform? Från en minifilm, en story , till det underbara i otroligt fin filmning och bilder.
Och älskar ni inte också hur en video avspeglar något, hur den berättar något om artisten, hur den sätter igång känslor? Precis så är det med Woodkid. En artist jag egentligen inte känner till något om men som har en video som fängslat mig, en video som gjort att jag bara måste få veta mer.
För nog känns det omöjligt att inte ta reda på vem som ligger bakom mästerverket till Iron? Och när jag förväntar mig en lång lista på involverade blir jag positivt överraskad när jag inser att regissören och fotografen Yoann Lemoine är densamma som Woodkid. Talangfull någon? Wonderkid kanske passar bättre.
Uppväxt i Frankrike pendlar han numera mellan sitt hem i Paris och New York på grund av hans explosionsartade karriär. Med sin dedikation till det konstnärliga sysslar han förutom musik, regi och fotografi med animation, målning och skulpturer. Ja, listan är lång och på hans CV står samarbeten med, bland andra, världsartister som Moby och Katy Perry.
Som den nyfikna person han är söker han ständigt nya utmaningar och kreativa källor och nu står musiken på tur. I skrivande stund arbetar han med sin första EP och jag ser, minst sagt, fram emot att få höra mer av hans Antony Hegarty-lika stämma. Men mest av allt ser jag nog fram emot att få se vilka vackra videos han ska bjuda på härnäst.


3 kommentarer:

Fanbooi sa...

Fantastisk

Anonym sa...

Jupp, jag är såld men hittar inget om gruppen onlajn.

Anonym sa...

Jag tycker videon påminner en hel del om JJ - Let go´s video. Finns tydliga likheter som t ex hunden. Men även rent estetiska likheter som hur de har filmat och klippt.