3/30/2011

Vad vore väl en vår utan Peter, Björn & John?

Det finns väl bara en sak som saknas nu när våren gjort sig påmind, det finns väl bara en sak som rimmar lika bra med våren som Peter Bjorn and John? Som ett brev på posten dimper då deras nya platta ner. Efterlängtad som få, vill jag tillägga.
Själv älskade jag deras senaste platta, Living Thing, och uppskattade det faktum hur de experimenterade med en drös olika läten. Från det mer digitala till körer och kastrullbank. Gimme Some har lite utav en annan anda. Mer 60-tals vibbar, gitarriff och lekfullhet men fortfarande lika sköna och trallvänliga låtar. Faktum är att jag nu verkligen blir imponerad av den trio de är. Att de dessutom har ett rykte om sig som en grym live-akt gör att du bara längtar tills det är din tur där på filten i parken med ölen i din hand. Jag kan se det framför mig och jag kan höra hur Peter rullar på tungan i sin engelska och hur han stampar sådär skönt på scenen som bara han kan. Man skulle kanske kunna konstatera att de antagligen matchat sitt skivsläpp perfekt. Nu hägrar våren, det spritter i våra ben och att få dansa sig svettig är det enda vi vill och kräver.

Se till at fixa plattan, för utan den kan det bli svårt att få till en fulländad vår, och har du inte snubblat över den framtida klassikern och av Conan älskade Second chance ännu, ges här ett tillfälle (+ en trevlig akustisk inspelning). Notera hur det blir obligatoriskt att klappa takten från start, hur du inte kan låta bli att fylla i kören med OooOooOoo. Och lyssna på texten, låt den inspirera, låt den motivera, för du vet ju det, you'll only get one shot, one oppurtunity.




Inga kommentarer: