3/25/2011

Plötsligt händer det - En värld jag inte vill lämna.

Just när du är på gränsen till att få hål i huvudet, när du klickat på tusentals YT-klipp i hopp om att hitta spännande musik, det är då det plötsligt kan hända. Precis som allt annat sker det när du minst anar det, när dina förväntningar är låga och du är fullt mottaglig. Något ihopsjunken sitter du tills tonerna plötsligt börjar, dina öron spetsas, som om de hör det från första ton, du rätar ivrigt på ryggen och hinner tänka att detta kan vara för bra för att vara sant.

Nya band kan stundom avslöja sin oskuld, man hör kanske potentialen men att själva produktionen är kass. Men så finns det guldkornen, de som du aldrig kunnat ana är rookies, de som du, för ditt liv, inte kan förstå är okända. Detta är New Animal.
Kris Hermstad och Derek Burdette, två unga barndomsvänner som, efter en tid isär, återförenats och skapat en skiva som får Atlanta att stoltsera med mer än dess hiphop. Utan några regler för sin kreativa process fängslar de med en ständigt föränderlig musik och sin orädda mix av vanliga instrument och digitala slingor. Matchar gör de med rader av drömlik skönsång där deras röster spricker precis på rätt ställen. Musiken kan tyckas vara svävande men växer, bit för bit, på dig och till slut lockar den dig till en värld du inte vill lämna.
I min mening är det bara en tidsfråga innan deras namn börjar figurera i gemene mans mun och det önskar jag dem också. Detta är för bra för att hålla tyst om och detta är för bra för att falla mellan stolarna. Av denna anledning ser jag det inte bara som ett måste utan även mitt ansvar att sprida ordet vidare. Se därför till att ladda ner deras skiva, gratis vill jag tillägga, och var sedan aldrig rädd för att skryta om att du hittat the next big thing.

En favorit, Nightmares of Candy Yang & The Black Italian. En reflektion om två av Dereks ex som under en tid jagade honom i hans drömmar...


Inga kommentarer: