3/14/2011

Glöm associationen, låt din jazz-axel göra sitt!

Okej, jag medger, det är inte utan att jag känner mig lite som den där sjukt underliga Disneylover-fantasten som gick i min klass på mellanstadiet och att jag tidvis skäms när jag skriver detta men det måste bli sagt.
Likt ett desperat försök att bredda dagens barns perspektiv åkte Djungelboken på i helgen. Uppsluppna satt de sedan och följde äventyret och jag själv reminzade då filmmusiken plötsligt kör igång och min jazz-axel rycker till helt utan förvarning. Då slås jag av det oundvikliga; Jävlar vad skön den låten är! Och då talar jag förstås om Louis Prima och PhilI Harris version av I Wan’Na be Like You. Min jazz-axel var nog lika chockad som resten av mig själv och jag var förbluffad över att jag inte kom på detta förens nu. Kanske har det att göra med att låten spelades till sin förbannelse när man var yngre – Varför ser jag en trött, inrökt musiklärare bland svampduttade 90-tals-gula väggar? Jo, för ungefär så var det nog, mindre inspirerande, med andra ord. Lyckligtvis var jazz-axeln nu starkare än den bilden och jag hörde låten för den låt den är, inte för den film den råkar vara skriven till. Vilket masterpiece!
För att kunna relatera är det självklart förutsatt att du har en jazz-axel och med andra ord någon form av musikalisk ådra i dig. Somliga kommer att förstå med detsamma medan andra febrilt undrar; Vad FAN är en jazz-axel?? Låt mig nu förklara det hela. Jazz-axeln är ett fenomen som du aldrig kan styra över. I vågräta rörelser skjuts din axel/axlar fram och tillbaka och sprider samtidigt lodräta vågor längs hela din kropp. Oftast tillkommer jazz-knycket där din fingrar knäpper i takt med musiken. Detta fenomen kan alltid klassas som ett bra tecken och bringar också ett visst lyckorus och eufori till ditt liv.
Förstod du? Har du jazz-axeln?

Tillåt nu dig själv att kasta associationerna till låten långt åt helvete. Antagligen blir det svårt men ha tålamod, för när du kommer ut på andra sidan tar din jazz-axel dig på en tripp till musikhimmeln. Jag utmanar dig, försök stå still!

Ps. Kul att veta! Ds.


Inga kommentarer: