5/12/2011

Alltid lika inspirerande med Dev Hynes.

Många känner kanske igen honom från bandet Test Icicles och som akten Lightspeed Champion, andra tycker mest att de olika namnen klingar bekant - och detta av förklarliga skäl. För trots sina ynka 25 år har denna kille en meritförteckning som heter duga och står bakom en rad olika texter och produktioner för artister som bland andra Chemical Brothers, Florence and the machine och den hypade Theophilis London.
Som den kreativa person han är och för att göra förvirringen total drog han nyligen igång sitt nya soloprojekt, Blood Orange, där sköna 80- och 90-talsslingor möter indie och R&B. Och med sitt alltid lika spännande sound gör han mig inte besviken denna gången heller. I låten Dinner möts jag av en sammetslen och stundom viskande röst där den säregna konstellationen av ljud och instrument flätas samman till en riktigt skön låt. En låt som trots beskrivningen av hans vemod skapar en drömsk och avslappnad känsla i min kropp. Denna känsla är för övrigt svår att undvika när man ser den finfina videon där filmningen, miljön och kläderna är sjukt inspirerande. Faktum är att Dev Hynes i sig är sjukt inspirerande. Med sin udda stil slutar han aldrig att överraska och jag älskar hur han får det som mitt huvud är inprogrammerat på att kollapsa. För säg mig, visst är han så otippad att om du inte visste bättre så hade man lätt kunnat tro att videon var dubbad? - Just den reaktionen är vad som är så grymt med Dev Hynes, just den reaktionen ger mig alltid mersmak.


Blood Orange - Dinner from Blood Orange on Vimeo.

Inga kommentarer: