3/08/2011

There's nothing in the water JAG can't fight!

Jag kommer på mig själv ibland - Jag sjunger med i låtar utan någon vidare tanke på vad jag egentligen sjunger om. Inbjuden och förförd av något som känns bra i mun, stämmor att leka med och toner att matcha slår det mig efter ett tag; vad sa jag nu?
Det är sällan det blir pinsamt men desto fler gånger det blir intressant. Jag mumlade något, Mother Ganga, och plötsligt föll polletten ner. Låten hade sedan en tid tillbaka gett mig styrka, påmint mig om att det minsann inte fanns något jag inte klarade av. Då kändes det onekligen lite jobbigt om låten skulle komma att ha en helt annan betydelse, på riktigt…
Nu började jag bryta ner det jag sjöng, googlade lyrics och hjärnan gick på högvarv. Efter ett tag inser jag, som så många gånger förr, att det inte finns något rätt eller fel i min tolkning. En tolkning är alltid högst personlig och låtens betydelse formas i takt med den person du är, det du ser och upplever. Att Cloud Control drar paralleller till Mother Ganga, den heliga floden där man kan rena sig, är något jag kan identifiera mig med, men på mitt unika sätt. En källa till styrka, en källa till insikt, musiken gör det igen.
Detta huvudbry åsidosatt så har jag, till min stora förvåning (Läs: fördom), börjat inse att Australien är ett land att räkna med. Av någon absurd anledning har jag förknippat Australien med tuggummi -pop i stil med Kylie Minogue. Tur är väl då att det mer frekvent dyker upp band som bjuder på underbar indie/rock/folk så mina fördomar kan få sig en törn. Håll således utkik efter alla dessa band och se framörallt till att lyssna in Cloud Controls debutskiva, Bliss Release, som nyligen tilldelades Australian Music Prize - I can see why och jag beundrar det sätt de aldrig räds att leka med körstämmor, hur de aldrig räds att bjuda in dig till att hänga på.

There's nothing in the water we can't fight


Inga kommentarer: