3/22/2011

Hiphop i fodret, hiphop i blodet.

Jag pustar ut varje gång jag ser att vi tar ett steg längre ifrån bling-bling och LV-mönstrade kläder inom hiphopen. Jag omfamnar det nytänkande, det okonventionella, det experimentella, det konstiga. Det flödar av kreativitet därute och när inte längre den rätta imagen eller bakgrunden står som hinder för att komma upp på scenen välkomnar vi dem alla. Ghettokids, whitetrashs, skejtare, alla med rätt mål i mun. Är det inte spännande hur hiphopen ständigt utvecklas? Är det inte spännande att Cities Aviv en gång spelade i ett punkband, att han har tajta jeans men ändå spottar rim utan att andas? Jag är i alla fall mycket imponerad och han omges av en storhet jag inte riktigt kan sätta fingret på. Med influenser, och en och annan sampling, från soul, post-punk och old school-hiphop skapar han musik med drömska fusion beats och påminner i sitt sätt, då och då, om Adam Tensta.
I sin hemstad Memphis, Tennesse, har han gjort sig ett välförtjänt namn och nu är det dags för denna, blott 21-åriga man, att bredda sin vingar och äntra våra liv i resten av världen.

I låten nedan rappar han sig över hela Blackbird Blackbirds cover av Modest Mouse's Float on och han gör det bra. Och ju mer jag tycks förstå av texten, desto mer inser jag vilken underbar låt jag har i mina händer. Baby I'm here for you, cus' if this bridges fall down, I'll be the ground for you, and if this world stops turning, I will serve for you. Något otippat, vill jag erkänna, men gah! så fint.


Ps. Se det härmed som ett måste att lyssna in resterande material av denna kille och se det dessutom som ert ansvar, er uppgift att spread the word. Ds.


Inga kommentarer: